onsdag den 6. november 2013

Miki

Miki
Miki er min ældste (og første) hund. Han er 7 år og er en havaneser. Han er også grunden til hele mit hundeeventyr overhovedet startede. Før jeg gik i gang med at lede efter hund havde jeg altid haft en idé om, at når jeg blev klar til hund, så var det en golden retriever jeg skulle have, men da jeg så endelig blev klar til en hund, fandt jeg ud af at jeg gerne ville have en lidt mindre hund, men samtidig en hund der var klar til en masse oplevelser, gåture og gerne agility. Jeg læste ved et tilfælde om havaneseren i et dansk hundeblad, og den beskrivelse der stod der fik mig overbevist om at det var racen for mig. Havaneseren blev nemlig beskrevet som en lille livlig og meget intelligent hund der var meget lærenem, en hund der gerne ville med på gåture og også en hund der var glad for vand. En hund der var hengiven og charmerende samtidig med at være en lille spasmager. Alt i alt en perfekt lille hund.

Jeg blev skrevet op til en hvalp ved en dansk opdrætter, og gik igennem den lange lange ventetid frem til hvalpene fyldte 8 uger og jeg endelig kunne hente min lille hvalp hjem.
 

I mellemtiden havde jeg skrevet ham op til træning i 2 lokale træningsklubber, da jeg havde hørt det kunne være svært at få plads. Vi var dog heldige og fik med tiden plads på hvalpehold i begge klubber. Vi startede sammen, Miki og jeg, lige nye i forhold til det her træning, vi sugede til os fra trænerne og prøvede så godt vi kunne. Planen var stadig at træne frem mod agility, det kunne man kun gå til i den ene af klubberne og derfor blev det helt naturligt den klub vi fortsatte i efter hvalpeholdet. På de fleste områder var Miki en nem hvalp, og de eneste problemer vi havde var at han blev lidt stædig hvis græsset blev for langt eller for vådt, så ville sådan en lille havaneser ikke sidde eller ligge. Og så kunne han til tider også nemt distraheres af gode dufte i græsset.
Ved et tilfælde hørte vi i klubben om noget klikkertræning der skulle starte op, vi kom med på holdet, og det blev en ny begyndelse for os. Vi oplevede en træningsmetode der var perfekt for os. Med klikkeren som et perfekt markeringsredskab, og nye ideer som at vente på hunden tilbød kontakt og klikke for det i stedet for at prøve at lokke kontakt ud af hunden, gjorde at vi hurtigt blev bedre og Mikis kontakt blev især bedre.
Med tiden blev vi klar til at prøve kræfter med agilityen, vi kom på begynderhold, videre på øvet hold, og startede med konkurrencer. Dette hyggede vi os med et par år. Så startede vi derefter på et rally lydigheds hold i klubben sideløbende med agilityen, og med tiden kom rally lydigheden til at tage mere og mere af vores tid. Vi begyndte at konkurrere i det, og arbejdede os op gennem klasserne og efter en lang kamp i ekspert klassen blev Miki sidste år (2012) den første danske havaneser der blev dansk rally lydigheds champion.
I dag er vi begyndt at lege med almindelig lydigheds træning, hvor vi i øjeblikket konkurrerer i LP1. Vi er begyndt at træne en del spor og her er jeg ikke i tvivl om at jeg har fundet noget som min hund elsker, hvis Miki fik valget mellem alt det vi render og laver, så er jeg ikke i tvivl om at han ville vælge sportræningen. Hvilket han bla beviste da han igen som første danske havaneser bestod en schweiss hundesporprøve.
Så som I måske kan fornemme, så er Miki en travl lille herre. Han er min prøveklud ud i alle de forskellige sportsgrene jeg vil prøve kræfter med. Og jeg er ham evigt taknemmelig for at han gider.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar